CAPITOLUL 12. Decorul
[p. 173]
Decorația
vaselor ceramice este esențială pentru impactul estetic al recipientelor asupra
privitorului, fiind un conținut definitoriu al culturii (arheologice). Epocile
istorice se diferențiază prin scheme decorative specifice, ușor de recunoscut
chiar pe obiecte fragmentare, fiind un indiciu fundamental în studiile
perieghetice, de pildă. Dincolo de aceste generalități, discuția asupra
decorației ceramicii Ipotești-Cândești este mai degrabă secundară. Cea mai mare
parte a recipientelor epocii este nedecorată ceea ce se instituie în element
de identificare culturală iar cealaltă parte folosește mijloace de expresie
decorativă foarte limitate, ceea ce le face puțin distincte, chiar pe spații
largi. Ceramica slavă contemporană este, cu foarte puține excepții, nedecorată,
ceea ce face ca ceramica cu decor din Câmpia Română să fie în afara unor
dispute științifice pertinente[1];
acest fapt face ca discuția cea mai interesantă să vizeze ceramica nedecorată,
în primul rând cu argumente morfologice. Importanța decorului pentru excursul
arheologic crește însă din nou începând cu secolul al VIII-lea, o dată cu
generalizarea decorării vaselor și cu uniformizarea formelor, pe spații
întinse. De aceea, un studiu atent al decorației ceramicii Ipotești-Cândești ar
putea avea relevanță (la un nivel, să spunem, genetic). Studiul ceramicii poate
elucida și alte aspecte, între care aderența sistemului decorativ nord-dunărean
la modele sud-dunărene.
Din nefericire, monografiile de sit pe care se poate face un astfel de studiu sunt foarte puține. E de la sine înțeles că loturile ceramice prezentate fotografic (în condițiile grafice și tipografice cunoscute) nu pot face obiectul cercetării. Similar, loturile ceramice publicate selectiv sunt inutile unui studiu statistic, utilizarea lor putând aduce cel mult deservicii. Vor fi cercetate comparativ loturile ceramice de la Gropșani, Ipotești, Dulceanca, Soldat Ghivan și Ciurel, împărțite pe situri și faze de evoluție, așa cum au fost discutate în secțiunea III.
Analiza decorului ia în considerare toate fragmentele
decorate de oală-borcan, discriminând între tehnicile de producție a
recipientului (CLR* - toate vasele
lucrate la roată; CLRR - roată
rapidă; CLRL - roată lentă; clm - fără roată), așa cum au fost
descrise de rapoarte.
MAI DEPARTE frecvența decorației
[1] Discuțiile
asupra alveolelor de pe buza vaselor (COMȘA
1968, passim) nu au obiect, din motive cronologice, astăzi prea evidente
pentru a mai necesita comentarii. Slavii împrumută această tehnică decorativă
de la Dunărea de Jos, nu invers.