CAPITOLUL 12. Decorul

[p. 173]

            Decorația vaselor ceramice este esențială pentru impactul estetic al recipientelor asupra privitorului, fiind un conținut definitoriu al culturii (arheologice). Epocile istorice se diferențiază prin scheme decorative specifice, ușor de recunoscut chiar pe obiecte fragmentare, fiind un indiciu fundamental în studiile perieghetice, de pildă. Dincolo de aceste generalități, discuția asupra decorației ceramicii Ipotești-Cândești este mai degrabă secundară. Cea mai mare parte a recipientelor epocii este nedecorat㠖 ceea ce se instituie în element de identificare cultural㠖 iar cealaltă parte folosește mijloace de expresie decorativă foarte limitate, ceea ce le face puțin distincte, chiar pe spații largi. Ceramica slavă contemporană este, cu foarte puține excepții, nedecorată, ceea ce face ca ceramica cu decor din Câmpia Română să fie în afara unor dispute științifice pertinente[1]; acest fapt face ca discuția cea mai interesantă să vizeze ceramica nedecorată, în primul rând cu argumente morfologice. Importanța decorului pentru excursul arheologic crește însă din nou începând cu secolul al VIII-lea, o dată cu generalizarea decorării vaselor și cu uniformizarea formelor, pe spații întinse. De aceea, un studiu atent al decorației ceramicii Ipotești-Cândești ar putea avea relevanță (la un nivel, să spunem, genetic). Studiul ceramicii poate elucida și alte aspecte, între care aderența sistemului decorativ nord-dunărean la modele sud-dunărene.

            Din nefericire, monografiile de sit pe care se poate face un astfel de studiu sunt foarte puține. E de la sine înțeles că loturile ceramice prezentate fotografic (în condițiile grafice și tipografice cunoscute) nu pot face obiectul cercetării. Similar, loturile ceramice publicate selectiv sunt inutile unui studiu statistic, utilizarea lor putând aduce cel mult deservicii. Vor fi cercetate comparativ loturile ceramice de la Gropșani, Ipotești, Dulceanca, Soldat Ghivan și Ciurel, împărțite pe situri și faze de evoluție, așa cum au fost discutate în secțiunea III.

            Analiza decorului ia în considerare toate fragmentele decorate de oală-borcan, discriminând între tehnicile de producție a recipientului (CLR* - toate vasele lucrate la roată; CLRR - roată rapidă; CLRL - roată lentă; clm - fără roată), așa cum au fost descrise de rapoarte.

 

ÎNAPOI LA CUPRINS VOLUM I

ÎNAPOI LA INDEX

MAI DEPARTE – frecvența decorației



[1] Discuțiile asupra alveolelor de pe buza vaselor (COMȘA 1968, passim) nu au obiect, din motive cronologice, astăzi prea evidente pentru a mai necesita comentarii. Slavii împrumută această tehnică decorativă de la Dunărea de Jos, nu invers.